Coördinator en hoofdonderzoeker: dr. Graziela Dekeyser (KU Leuven)
Graziela Dekeyser onderzoekt hoe de school- en gezinscontext van meertalige basisschoolkinderen uitkomsten van kinderen beïnvloedt, gaande van socio-emotioneel en subjectief welzijn, over schooluitkomsten tot identiteitsconstructie. In haar onderzoek stelt Graziela de stem van kinderen zelf centraal. Zo onderzocht ze tijdens haar doctoraat hoe kinderen hun meertaligheid ervaren thuis en op school, hoe kinderen talen kiezen en waarom ze talen willen leren en welke emoties met meertaligheid gepaard gaan.
Graziela is momenteel postdoctoraal onderzoeker en docent Levenslang Leren en Gelijke Kansen aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Na haar master Sociologie aan de Universiteit Antwerpen, werkte ze jarenlang als onderwijsassistente Gezinssociologie aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven waar ze tevens haar doctoraat in de Sociale Wetenschappen behaalde. Haar onderzoek op projecten als ECDIS (Etnisch-Culturele Diversiteit in Scholen), Pro-M (Professionals Opleiden in vroege Meertaligheid), MInA (Meertaligheid in Antwerpen) en LAGO (Leuvens Adolescenten- en Gezinnenonderzoek) zijn gepubliceerd in internationale wetenschappelijke tijdschriften.
Via haar onderzoek probeert Graziela bij te dragen aan het creëren van eerlijke kansen voor alle kinderen zodat elk kind zijn of haar talenten en kwaliteiten kan ontdekken en volle potentieel kan realiseren. Daarom zet ze ook sterk in op interactie en engagement met onderwijsprofessionals. Zo werkte ze na haar doctoraat een tijdje als pedagogisch begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen, coördineert ze het Netwerk Meertaligheid en Leren Antwerpen, is ze redactielid van Caleidoscoop Magazine, lid van Platform L van de KU Leuven en is ze momenteel LOP voorzitter van basisonderwijs Antwerpen. Graziela schrijft ook regelmatig artikels voor de praktijk en het algemeen publiek en doet geregeld aan wetenschapscommunicatie via lezingen en informatieve clips.
Graziela gelooft sterk in de rol van scholen en leraren als kansenscheppers voor kinderen. Om scholen hierin te ondersteunen, streeft ze ernaar om aan practice-informed research te doen: door veel te praten met kinderen, leraren, directies en beleidsmakers wil ze onderzoek opzetten dat het verschil kan maken. Voor scholen én hun leerlingen.
Promotor: Prof. dr. Jozefien De Leersnyder (KU Leuven)
Jozefien De Leersnyder onderzoekt hoe cultuur, emotie, psyche en welzijn elkaar vormgeven in veranderende en diverse sociale werelden. Eén onderzoekslijn (gefinancierd door een Europese ERC subsidie), onderzoekt hoe basis psychologische processen zoals het denken, voelen en ‘zijn’, kunnen veranderen door contact met een andere cultuur – een proces dat we psychologische acculturatie noemen en dat het denken over wat ‘integratie’ is uitdaagt. Een andere onderzoekslijn heeft als doel inzicht te krijgen in hoe scholen een inclusieve leeromgeving kunnen creëren waarin ál hun leerlingen zich goed voelen en iedereen optimaal kan presteren. In het huidige JEZ!-project met Dr. Graziela Dekeyser komen beide inzichten samen: vanuit een cultuurpsychologische visie bestuderen we hoe jongeren en leerkrachten omgaan met emoties en zoeken we naar manieren om, via emotionele competenties, in te zetten op meer welzijn en faire kansen in de klas.
Jozefien is sinds 2019 onderzoeksprofessor aan het Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie (CSCP) van de KU Leuven. Ze behaalde haar doctoraat aan datzelfde CSCP in 2014 maar werkte daarna als postdoc en junior professor aan de Universiteit van Amsterdam. Jozefien publiceert haar werk in toonaangevende tijdschriften en de belangrijkste handboeken in haar vakgebied en wordt regelmatig gevraagd om te spreken als keynote op internationale conferenties. Ze ontving meerdere prijzen voor haar werk, zoals de Belgian Association for Psychological Science Early Career Award en was tussen 2018 en 2024 lid (en 2 jaar ook co-voorzitter) van de prestigieuze Jonge Academie van België.
Jozefien is echter in de wetenschap ‘gerold’ omdat ze graag iets wou betekenen voor de maatschappij. Ze probeert dan ook om haar opgedane kennis uit sociale en culturele psychologie te vertalen naar de praktijk. Dat deed ze bijvoorbeeld door interventieprojecten uit te werken met de ngo School zonder Racisme en door op de UvA, de KU Leuven en andere geïnteresseerde (hoge)scholen workshops te geven over omgaan met diversiteit in de klas. Via deze projecten alsook haar werk in de Jonge Academie, probeert ze op een evidence-based manier het beleid te inspireren om te werken aan een inclusieve leeromgeving. Over dit thema geeft ze ook regelmatig lezingen voor een breed publiek van onderwijsmakers. Het JEZ!-project onderzoek ziet ze dan ook niet als einddoel, maar als eerste stap in een traject dat, samen met scholen en jongeren, concrete tools kan uitwerken voor leerkrachten en scholen om de emotiecompetenties van álle jongeren te begrijpen, erkennen en versterken.
Onderzoekers:
Luna Donné onderzoekt hoe kinderen denken over de rol van taal in emotionele competentie.
Elene Genoe onderzoekt hoe kinderen denken over de rol van het switchen tussen emotionele culturen (thuis versus school) en welzijn.
Sammy Keuleers onderzoekt hoe kinderen het switchen tussen emotionele culturen ervaren en op welke wijze zij dit (al dan niet) vorm geven.